interview over PLACE

Op zondag 12 december was ik te gast bij het radioprogramma Het Woordenrijk om te vertellen over mijn publicatie PLACE.

Interview door de Fotoacademie


Gilles Boeuf, deelnemer Expert Programma: 'Het spel van intuïtie en betekenis in analoge fotografie' van Machiel Botman

'In 1998 debuteerde ik als dichter bij Perdu met de bundel Gedichten, gevolgd door vijf andere bundels. Ook verschijnt mijn werk in bloemlezingen en ben ik actief voor de Stichting Eenzame Uitvaart. Mijn fotografisch werk sluit aan bij mijn poëzie en is regelmatig geëxposeerd. Ik ben in Frankrijk geboren maar in Nederland opgegroeid. Ik woon inmiddels alweer 20 jaar in Den Haag waar ik lang als freelancer heb gewerkt. Inmiddels maak ik alleen nog maar werk zonder opdrachten.'

Je bent dichter en fotograaf. Wat was er eerst en op welke manier combineer je deze disciplines?

Van mijn vader kreeg ik mijn eerste camera (Canon AE-1!) toen ik als 14-jarige met hem in verband met zijn werk in Beijing woonde voor 6 maanden. Toen begon wat ik ben blijven doen: rondlopen met een camera. Later ben ik freelancefotograaf geworden. Dichten kwam later en het is pas eigenlijk nu voor het eerst dat ik beide disciplines combineer in 1 boek. Voor mij bleef het altijd zeer gescheiden totdat steeds meer mensen mij erop gingen wijzen dat de foto’s en de gedichten die ik maak echt een geheel vormen.  Inmiddels ben ik al 25 jaar fotograaf en even zo lang ben ik dichter. Ik publiceerde bundels bij Perdu, Meulenhoff, De Contrabas en nY. Fotograferen deed ik ondertussen overal waar ik kwam. Het was mijn werk maar ook een andere vorm van poëzie dus.

Wat kan je vertellen over jouw poëzie?

Mijn poëzie is wat ik zou noemen: zoekende poëzie. Ik doe geen beweringen, ook niet per se over mijzelf, maar probeer tastend grip te krijgen op wat we allemaal meemaken: eindig zijn in een overweldigende wereld! Natuurlijk kan dat niet zonder beweringen maar ik hoop dat mijn beschrijvingen van de natuur, de stad, de relaties waarin ik leef genoeg open ruimte houden. Mijn laatste bundel Generaties verscheen in 2020 bij nY.

Welke thema’s komen terug in jouw werk als fotograaf/jouw fotografie?

Voor een deel maak ik foto’s op straat al zou ik het niet altijd straatfotografie noemen. Mijn foto’s worden vaak verstild genoemd. Ik denk dat ik met een warme blik kijk naar de mensen op straat, portretten van bekenden, natuurbeelden maar dat in mijn werk ook altijd een gevoel van dreiging om de hoek ligt.

Heb je voorbeelden, andere makers die jou inspireren? 

Machiel Botman is sinds mijn begin als fotograaf altijd een inspiratiebron geweest vanwege het persoonlijke karakter van zijn werk. Daarnaast houd ik ook erg van Sylvia Plachy. Ze heeft een prachtig boek gemaakt: ‘Self portrait with cows going home’. Haar werk heeft iets ‘terloops’ wat ik mooi vind. Om die reden houd ik ook van het oudere werk van Wolfgang Tillmans. Op dit moment heb ik steeds meer interesse in fotografen die multidisciplinair werken zoals Jackie Mulder die ik op Instagram heb ontdekt.

Je hebt deelgenomen aan het Expert Programma van Machiel Botman ‘Het spel van intuïtie & betekenis in analoge fotografie’. Op welke manier hebben de lessen van Machiel jou verder gevormd en wat is hieruit ontstaan? 

Die lessen zijn van wezenlijk belang voor mij geweest. Het gesprek dat met Machiel en de andere deelnemers plaatsvond, heeft mij geholpen helderder te krijgen wat ik nu eigenlijk aan het doen ben, waar het mij echt om te doen is. Ik heb een beeld gekregen van wie ik ben eigenlijk. Samen denken, zoeken en experimenteren en dat met zoveel kwaliteit in de groep heeft mij mijn eigen werk doen ontdekken. En het heeft mij het zelfvertrouwen gegeven om nu dit boek te maken.

Je werkt op dit moment aan een boek dat fotografie en poëzie combineert, ‘PLACE’, samen met vormgever Victor Levie. Waar gaat het boek over en hoe is het idee ontstaan?

Ik heb gezocht naar een manier om poëzie en fotografie zo samen te brengen dat het echt met elkaar te maken heeft maar ook op zichzelf kan staan. Daarnaast was ik begonnen te zoeken naar een andere manier om fotografie te presenteren en plakte ik foto's op tekeningen. Ook dat moest een plek krijgen.

Het ritme van het boek PLACE brengt 25 jaar fotografie, gedichten en bewerkte foto's samen. Samen gebracht op zo'n manier dat helder wordt waar het in dit boek om gaat: beelden die met elkaar wijzen naar de open plaats waar de woorden, de mensen, de gebouwen en dieren zich aan oriënteren, zoals een open plek in een bos.

Wat zijn je toekomstplannen en dromen? 

In januari 2021 zal ik in projectruimte West End in Den Haag mijn foto’s in combinatie met poëzie exposeren. Dat is net als het boek een droom die uitkomt. Ik wil mij steeds verder ontwikkelen richting het combineren van poëzie met beelden en ook het combineren met collagetechnieken en tekeningen.

crowdfunding PLACE geslaagd

Terwijl het boek naar de drukker gaat beginnen de voorbereidingen voor de expositie in januari

 

Dit is mijn laatste nieuwsbrief over PLACE. De crowdfunding is geslaagd en ik ben zeer dankbaar voor de belangstelling! Ook voor de twee kunst subsidies die ik via Voordekunst heb ontvangen. Het boek gaat nu naar drukkerij Rob Stolk in Amsterdam en ik begin mij te richten op de expositie die in januari zal plaatsvinden. Het boek verschijnt half december!

Expositie
In project ruimte West End in Den Haag zal ik van 7 tot en met 23 januari poëzie en fotografie samen exposeren. Het is een experiment waar ik erg naar uitkijk: het zoeken en hopelijk geslaagd bij elkaar brengen van beide genres.
De opening is vrijdag 7 januari vanaf 17 uur en rekening houdend met gezondheid en eventuele maatregelen zal een passende uitnodiging volgen! Dit is tevens de presentatie van het boek.

Tot slot
Graag wil ik nog iedereen bedanken die op welke manier dan ook betrokken is geweest of belangstelling heeft getoond. Het boek verschijnt half december en zal vanaf nu te koop zijn via mijn website of tijdens de expositie.
Nogmaals heel veel dank voor je belangstelling en tot ziens!

Gilles

clinique du parc

met stomheid geslagen kom ik aan de grens

van het mysterie van het gelijk geblevene:

 

er bestaan namen die tonen wiens vader de vader is van de vader

en steden waar wachters het eigene bewaren

en niemand weet de gelijkheid van 1 = 1 en waar rust is, zo kom ik daar

 

het mysterie is altijd veelzijdig gebleken, het mensdier staart

me aan, onkenbaar in de diepte en de godennamen verbuigen of:

veelheid openbaart zich, ik weet het niet maar gedragen door

het gelijk geblevene omhult het me

 

en het mysterie ontvouwt zich

 

in de zachte lichten van de verkoeverkamer

met in mij opgestaan – een ander van oriëntatie – zie ik de

variabele verstuivende aanwezigheid

uit: generaties, uitgeverij nY, 2020

india06-15 copy.jpg

blijven staan

het is koud – dat

wist ik hier en gisteren

dat

wist ik

dat je tegen de weg gekant

            op weg was

maar we spreken elkaar vandaag

 

dit huis, in deze kamer, ‘in’ dit

 

zo – ook hier, dan

zeg ik: kom

 

en nog – kom

            neem je paarden-paard en

je verhaal

            is een been, een arm.

 

de schapen staan in het weiland

en wachten

niet op ons.

uit: generaties, uitgeverij nY, 2020

griek (1 of 1)-2 kopie.jpg

vindplaats

de struiken zijn hier te dicht om een

schuilplaats te zijn, niet voor de kleine

vogels die zich verstoppen

of voor wie hutten bouwt

met een kapmes

de drinkbak voor de schapen

is begroeid met mos

het schaapsbot ligt naast de boomstronk

in de schaduw,

samen genomen

voor wie het bos kan bewaren

het huis is gesloten

maar de lucht is open en de mannen

die het dorp verlaten vinden iets:

wie het bos kan bewaren neemt het bot

en de schaduw en vindt een schuilplaats

zonder kapmes

uit: Buiten Slapen, uitgeverij De Contrabas, 2012

div (1 of 1) kopie 4.jpg

herinneringen aan Moskou 1980

dit is in mij, dit

is een weg in ‘de innigheid’- denk ik

maar ik kijk vanuit de auto naar de mensen

langs het raam van de buitenwegen, het gras en de berken

langs de weg, de mensen staan in groepjes

bijeen -

‘de wereld is bijeen door het bidden

van drie vrouwen, we rijden erheen,

het centrum

dat geen centrum is’- ik luister en zie

de hand van mijn vader

aan het stuur, dunne jongens vissen

aan het meer dat we passeren. Ze

hengelen schitterende vissen omhoog

en het verhaal dat we vormen

is waar en doorzichtig en

ondoorzichtig, is binnen

en buiten,

is nog dieper binnen

dan binnen

ui: generaties, uitgeverij nY, 2020

moskou2.jpg

stemmen

van de rechterkant van het plein verschijnen mannen met kinderen, nieuwe mannen met kinderen en hun stemmen raken de straat in de hoogte. de hoogte die je tegenhoudt maar zonder barsten loslaat.

 

ramen met uitzicht zien de straat, je ziet een vrouw kijken, je kent haar niet, je kent een vreemde voortgang

 

en ziet het park met bomen recht voor je en de ingang nodigt uit en de bomen zijn scheef en de bladeren vangen licht en je gaat

een hond tegemoet die jou niet ziet. een vijver tegemoet die niet naar je kijkt. je hebt veel spullen in een kamer, je wilt het dragen en niet dragen

 

de stemmen van de mannen vermengen zich

met de honden, ze verdwijnen in

de honden

ze zoemen laag

de grondtoon van de stad

– alles en weinig tegelijk

india (1 of 1)-11.jpg

afstand 2

onder de takken in de regen

je ogen waren stiller dan de mijne

je hoorde bij het zand

maar waar je ook kwam:

het is onvoorstelbaar dat jij er bent

wanneer een druppel op je ooglid valt

beweeg je je niet

je legt een grote afstand af

om hier te zijn

uit: Verte, uitgeverij De Contrabas, 2006

div (1 of 1)-2 kopiëren.jpg

wij prijzen de logica

de stamelende veelheid is een slechte luisteraar

maar ik,

ik zing yesterday

voor jou en voor iedereen en als de straten mij zien

is het goed

als de hond zijn vacht uitschudt en de struiken mij zien en de hond ziet

me zingend door de straten gaan,

wie niet veel vraagt heeft altijd gelijk en de hond en ik

wij prijzen de logica!

wij prijzen de harde en de zachte logica, de gefluisterde logica

van een zomerkleed en de zachte haren in de hals van die vrouw, de wereldgrote logica van dingen die we nooit begrijpen zullen en de logica van eindeloos verdriet

eindeloos verdriet dat komt en gaat, dat splijt en opdoemt soms

eindeloos verdriet

eindeloos verdriet

de stamelende veelheid geeft me alles

de logica van nat papier op straat

uit: generaties, uitgeverij nY, 2020

boeda (1 of 1)-14.jpg

wie is een boom

een raadselachtige aanloop

nam ik voor het werk van de sleurende tijd

ik sloeg

een tendens in die schokte van functionele perfectie

 toen wilde ik mijn vaders tendens holden, onder water, aan land, met de wind

in de bomen, echt alles werd gesleept

 maar zonder net – er viel niets te vangen, sprak ik

in mutaties

en dat was het, deels

het duurde heel lang

eer ik een boom werd en alle anderen

verspreid over continenten waren

sterker nog, eer een woord

schokkend tot bijna stilstand kwam, wie is

een boom, wie

uit: Generaties, uitgeverij nY, 2020

div (16 of 28).jpg

Ameland

Ochtenden op Ameland: geen mens, roofvogels hoog boven de moerasduinen, zwemmen - er zijn zeehonden, de schaduwen van meeuwen zweven over je heen.

processed_CollageMaker_20200720_155143590.jpg